כהורים לילדים מלבד האחריות שיש לנו לגדל את ילדינו ולשמור עליהם, יש לנו אחריות גדולה נוספת – לנהל משק בית מאוזן מבחינה פיננסית אשר יספק את כל צרכיו של התא המשפחתי. זוהי משימה לא פשוטה בעידן הצריכה בו אנו חיים. במשפחות רבות שני בני הזוג עובדים קשה, מביאים הביתה משכורת יפה, אך בסוף החודש חשבון הבנק לא מאוזן וזה מאוד מתסכל. ההוצאות פשוט גבוהות יותר מן ההכנסות, הייתכן?

כן, יש זוגות רבים עם ילדים שההכנסה הזו אינה מספיקה להם. כדי שתבינו ותוכלו להזדהות, אתן לכם דוגמא של רונית ויואב מהרצליה. רונית היא מורה ויואב עובד בחברה ממשלתית, הם מכניסים יחד קצת פחות מ- 20 א' בחודש ויש להם 3 בנות מקסימות. כך נראה התקציב החודשי שלהם:

אופנה, ביגוד והנעלה

₪ 1,000

ביטוחים

₪ 600

שירותי בריאות

₪ 400

פארמה

₪ 300

משכנתא

₪ 4,500

חינוך ילדים וחוגים

₪ 1,000

גן/צהרון

₪ 2,300

קניות מוצרי מזון

₪ 3,000

מסעדות ובתי קפה

₪ 400

ארנונה

₪ 600

ועד בית

₪ 140

חשמל

₪ 500

מים

₪ 500

אחזקת בית ותיקונים

₪ 400

ריהוט כלים ואביזרים לבית

₪ 300

משיכת מזומן

₪ 1,500

החזר הלוואות

₪ 1,500

דלק

₪ 1,000

טיפולים ותיקונים לרכב

₪ 400

אינטרנט ספק

₪ 50

טלפן נייד

₪ 500

כבלים ולווין

₪ 400

פנאי ובילוי למשפחה

₪ 500

מתנות, אירועים

₪ 300

סה"כ

₪ 22,090

 

כמובן שאצל כל תא משפחתי זה שונה, אבל זוהי תמונה שחוזרת על עצמה עם שוני מסוים בין זוג לזוג. החריגה בין ההוצאות וההכנסות הולכת ומצטברת ועם הזמן תופחת לכדי החזר חוב נוסף על הלוואה. אם לא מטפלים בבעיה מגיעים למצב של החזר הלוואות מעיק ולוחץ מאוד מידי חודש ובצרוף למשכנתא/לדמי השכירות זה קשה מאוד.

האם יש פתרון? יש פתרון. למעשה חייב להיות פתרון, הוא רק כזה שמצריך איזשהו שינוי וויתור בחיים עצמם. הפתרון מתרחש בתהליך של כמה שלבים.

קודם כל לומדים להכיר את מבנה התקציב שלנו. ראיית התמונה האמיתית של ההוצאות שלנו היא הבסיס לניהול תקציב משפחתי. רק אחרי הבנה וניתוח של הבסיס ניתן לצאת לדרך חדשה, מודעת יותר. יועץ פיננסי מקצועי יכול מאוד לסייע בתהליך. חשוב שזה יהיה מישהו שאתם סומכים עליו עם המידע היקר ביותר עליכם וכן שיהיה מקצועי, יעיל ויידע לנווט אתכם למצב פיננסי מאוזן ויציב.

כדאי לסגל לעצמנו הרגל קבוע לעקוב אחרי מצב החשבון שלנו מדי יום או לכל הפחות פעמיים בשבוע, כך נוכל לעקוב אחרי ההוצאות שלנו ולזהות היכן נמצאים המוקשים הפוטנציאלים ובאילו ענפים אנחנו מוציאים יותר כספים מהדרוש. תוכלו להיעזר במחשבונים או בתוכנות ייעודיות לניהול תקציב משק הבית, אחת מהן היא תוכנת פיננדה שמאפשרת לכם מעקב אוטומטי אחרי החשבונות וכרטיסי האשראי שלכם.

אחרי שעשינו היכרות מעמיקה עם מבנה ההוצאות וההכנסות שלנו, אנחנו בונים תקציב להתנהלות חודשית. מתחילים מההוצאות שאין לנו עליהן שליטה כרגע – גני הילדים, ארנונה, חשמל, מים, ועד בית, רכב ועוד. אלה הוצאות שבטווח המיידי לא נוכל לשנות. ממשיכים כך לבנות את התקציב כאשר לנגד עינינו עומדת התקרה – סך ההכנסה שלנו לתא המשפחתי. כאשר הגענו לתקרה אנחנו מבינים על מה נצטרך לעשות ויתורים, איזה סעיפים לא נכנסו לתקציב שלנו. ככל שהפער בין ההכנסות וההוצאות גדול יותר, כך יהיה גם גודל הויתור. אפשר לעשות חשיבה משותפת בכיוון אחר – איך מגדילים את ההכנסות? פעמים רבות הפתרון נמצא דווקא שם.

חשוב שכל בני המשפחה יהיו חלק מהתהליך. ילדים שלא רגילים לשמוע את המילה "לא" ימצאו בתהליך שיעור בחינוך פיננסי לחיים, בראייה שלי זה עשוי להשפיע על החיים הבוגרים שלהם באופן מאוד משמעותי.

לסיום, חשוב לזכור שלמרות שבהתחלה נראה כי לנהל תקציב משפחתי מאוזן זו משימה בלתי אפשרית, הרי שהשיפור במצב הפיננסי הוא הדרגתי והוא תהליך. ככל שאנו לומדים יותר על הרגלי הצריכה שלנו, כך קל יותר לתקן אותם. בסופו של דבר, ההרגלים הטובים יחליפו אותם ויהפכו להיות טבע שני בעבורנו, והחשוב מכל – יעזרו לנו בתכנון פיננסי נבון אל עבר העתיד והגשמת מטרות החיים שלנו.


הילה אלקלעי

מתכננת פיננסית ויועצת לכלכלת המשפחה, יועצת עסקית ויועצת השקעות מוסמכת. בוגרת 2 תארים בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב, בעלת ניסיון של  13 שנה בתחום הכלכלה ושוק ההון.

www.financial-planning.co.il

alkalay.fp@gmail.com

דף פייסבוק