פוסט זה מתייחס לתוכנת המחשב של פיננדה שהפצתה הסתיימה בשנת 2016 והיא כבר אינה נתמכת – הפוסט הוא חלק מהארכיון ותוכנו אינו רלוונטי
הסיווג האוטומטי של פיננדה מהווה יתרון משמעותי לכל מי שמנסה להבין את הפעילות הפיננסית שלו. אלגוריתם מתוחכם המשלב מספר מקורות מידע ומשתמש בחכמת ההמונים מאפשר לפיננדה לסווג לכם חלק ניכר של הפעילות ולשייך תנועות לענף הנכון. פעולות מסויימות מצריכות סיווג ידני – למשל שימוש במזומן או תנועות של שיקים – וייתכנו גם מצבים שבהם תרצו לפרט יותר על מהות הפעולה. בפוסט זה נדגים איך לטפל בפעולות של השקעה.

הדוגמה שלנו תתמקד ברכישה ומכירה של נייר ערך. חשוב להבין שעל פי רב פיננדה תסווג לכם את הפעולות האלה באופן אוטומטי. הפוסט הזה בה לתאר איך תוכלו להוסיף פרטים לפיננדה כך שתקבלו תמונה מלאה לגבי הפעילות שלכם – כמה עמלות שילמתם על נייר מסויים? כמה מיסים? מהו סך כל הרווח שלכם? וכו'. אם אינכם מעוניינים בפרטים האלה תוכלו להשאיר את התנועות כפי שהן מבלי לעשות כל שינוי בפיננדה.

לצורך הדוגמה נחשוב לרגע על פעולת מכירה של ני"ע. במוסדות פיננסיים רבים פעולת המכירה תופיע כתנועה יחידה בחשבון העו"ש שלנו ותציין מהו הסכום בו זוכה החשבון. למרות שזוהי תנועה אחת היא מורכבת ממספר גורמים, למשל: הסכום בו מימשנו את נייר הערך, המיסים שקוזזו (במידה והיה לנו רווח) והעמלות שהיו מעורבות (למשל עמלת מכירה, עמלת דמי משמרת וכו'). אם המוסד הפיננסי לא מציין את הפרטים האלה בתנועות החשבון הרי שלפיננדה אין דרך לדעת אותם. אז מה בכל זאת עושים?

את פעולות המכירה והקניה של ניירות ערך פיננדה תסווג כהשקעה בורסאית (מימוש או רכישה בהתאם). אלה הם ענפים מסוג העברה כיוון שכאשר אנו מבצעים את הפעולות האלה הכסף שלנו לא עובר לגורם חיצוני אלא נשאר אצלנו (בצורה שונה – כנייר ערך). הרווח או ההפסד שיהיו לנו בעקבות המכירה הם כבר ענפים מסוג הכנסה או הוצאה. הסבר נוסף על סוגי הענפים בפיננדה מופיע בקישור זה. עכשיו בואו נסתכל על פעולת הקניה הבאה:

פעולת קנייה של נייר ערך

דוגמה לפעולת קנייה של נייר ערך כפי שהיא מופיעה במסמך שנשלח מהמוסד הפיננסי

בחשבון העו"ש הופיעה רק תנועת חובה בסכום של 23,283.47 ש"ח (כמופיע ב-A) ופיננדה סיווגה את התנועה כהשקעה בורסאית – רכישה. בפועל רכשנו את הנייר בסכום של 23,237 ש"ח ובנוסף שילמנו עמלה בסכום של 46.47 ש"ח. אנחנו מעוניינים לציין זאת בפיננדה וכן נרצה לשייך את התנועה הזו ל"דלק ניהול קידוחים" כך שנוכל בעתיד לראות בקלות את כל הפעולות שקשורות לנייר זה. פיננדה מאפשרת לנו לעשות זאת בקלות על ידי פיצול התנועה לשני רכיבים (סכום הרכישה והעמלה) והוספת תוית "דלק ניהול קידוחים" לכל פריטי הפיצול. לאחר פעולות אלה התנועה שלנו במסך "ניהול תנועות" תיראה כך:

תנועה של קניית ני"ע מסווגת בפיננדה

ליחצו להגדלה: דוגמה לפעולת קנייה של נייר ערך במסך ניהול התנועות של פיננדה עם רכיבי פיצול ותוויות

בהמשך מכרנו את נייר הערך. נסתכל על פעולת המכירה:

פעולת מכירה של נייר ערך

דוגמה לפעולת מכירה של נייר ערך כפי שהיא מופיעה במסמך שנשלח מהמוסד הפיננסי

בחשבון העו"ש הופיעה רק תנועת זכות בסכום של 26,036.73 ש"ח (כמופיע ב-C) ופיננדה סיווגה את התנועה כהשקעה בורסאית – מימוש. בפועל מימשנו את הנייר בסכום של 26,790 ש"ח (כמות 1,900 כפול השער 14.1) שממנו קוזזו לנו עמלות שונות (כמופיע ב-D,E) ומיסים (כמופיע ב-F) בהתאם לרווח.  את כל המידע הזה נרצה לשקף בתנועה. נפצל את התנועה ונתחיל מקביעת סכום הפריט הראשון בהתאם לסכום רכישת הנייר שביצענו, כלומר 23,237 ש"ח. לפריט זה נשאיר את הענף של השקעה בורסאית (מימוש). נוסיף פריט לדמי הפעולה (D), פריט לדמי הניהול (E) ופריט למס ששילמנו (F). כמובן שלכל פריט ניתן את הענף שמתאים לו (עמלה ומיסים). לבסוף נוסיף עוד פריט אחד וניתן לפיננדה להתאים את הסכום שלו – זהו הפריט שמציין את הרווח שהיה לנו מהמכירה. לאחר שהוספנו את כל הפריטים נלחץ על הכפתור להוספת תוית, נסמן את האפשרות להוסיף את התוית לכל פרטי הפיצול ונקליד "דלק ניהול קידוחים". באופן זה התוית הזו תיתווסף לכל אחד מהפריטים שיצרנו. בסיום התנועה שלנו תיראה כך:

ליחצו להגדלה: דוגמה לפעולת מכירה של נייר ערך במסך ניהול התנועות של פיננדה עם רכיבי פיצול ותוויות

ליחצו להגדלה: דוגמה לפעולת מכירה של נייר ערך במסך ניהול התנועות של פיננדה עם רכיבי פיצול ותוויות

זהו זה – סיימנו להזין את כל המידע על הפעולה הזו לפיננדה. גם אם זה נראה מורכב אחרי שתעשו זאת פעם אחת תיווכחו שבפועל מדובר במספר פעולות פשוטות שמעניקות לנו כח רב. אם למשל נרצה לראות את כל הפעולות שקשורות ל "דלק ניהול קידוחים" פשוט נקליד את זה בתיבת החיפוש שמעל טבלת התנועות (מסך ניהול תנועות) או לחלופין נפיק דו"ח שיסכם לנו אותן. נוכל גם להוציא דו"ח על כל העמלות או כל הרווחים שהיו לנו. שימוש מושכל בפיצול ותויות מאפשר לנו להוסיף הרבה מידע ערכי לפעולות שאנחנו מבצעים ולהעניק לנו תובנות משמעותיות.