כולנו מכירים את התחושה: אתה מסתכל בפירוט התנועות בכרטיסי האשראי ובחשבון הבנק ושואל את עצמך על מה הולך הכסף. בדיוק בשביל זה קיימים סיווגים – בעזרת סיווגים משוייכת פעילות פיננסית לענף (קטגוריה), המציין תחום פעילות מסויים, בכדי לספק לנו מידע על אופי הפעילות. כך למשל נקשור תנועה המציינת תשלום עמלה לבנק עם הענף "עמלות מוסדות פיננסיים" ותנועה המציינת קניות במכולת עם הענף "קניות – מוצרי מזון".

כל ענף ב FinanDa משוייך לקבוצת ענפים המהווה איפיון כללי יותר של תחום הפעילות. למשל, תחת קבוצת הענפים הנקראת "דיור" נוכל למצוא ענפים ממוקדים יותר דוגמת "משכנתא", "דמי שכירות" ועוד. פיננדה מגיעה עם אוסף ענפים מוגדר מראש ומעמידה לרשותכם מנגנון מתקדם לסיווג אוטומטי של התנועות, כך שסיווג הפעילות שלכם הופך לפשוט וקל. חשוב לזכור שיש תנועות שרק אתם תדעו כיצד לסווגן, דוגמת מזומן ושיקים, שכן לפיננדה אין דרך לדעת מהי מהות משיכת השיק שמופיעה בחשבון הבנק שלכם.

אז עכשיו, כשאנחנו מבינים שכל תנועה משוייכת לענף מסויים, נרחיב קצת על ענפים. כבר ציינו שכל ענף משוייך לקבוצת ענפים, מה שנותן לנו רזולוציה שונה בה אנו בוחנים את הפעילות הפיננסית שלנו. אבל חוץ מקבוצת ענפים כל ענף שייך לאחד מארבעה סוגי ענפים וחשוב להבין את המשמעות של סוגים אלו ואיך משפיע סוג הענף על ההתייחסות שלנו לפעילות הפיננסית. סוגי הענפים הם: הוצאה, הכנסה, חיסכון והעברה.

"הוצאה" ו"הכנסה" הם שני סוגי ענפים שכולנו מבינים ובכל זאת כדאי רגע להתעכב עליהם. כשאנו מתייחסים לפעולה מסויימת כהוצאה הכוונה היא שהכסף שלנו עבר לידיים אחרות, ידיים חיצוניות, ובאופן דומה בהכנסה הכוונה היא שאנחנו מקבלים כסף מגורם חיצוני. הדגש בשני סוגי ענף אלה הוא על המילה "חיצוני". אם אנחנו מעבירים כסף בין שני חשבונות בנק שלנו לא מדובר בהוצאה והכנסה – כי הכסף היה ונשאר אצלנו. אמנם בחשבונות הבנק נראה את הסכום שהעברנו פעם אחת בעמודת החובה ופעם שנייה בעמודת הזכות אבל בשתי הפעמים הכסף היה ונשאר שלנו. באופן דומה כשאנו מפקידים את הכסף בחיסכון הוא עדיין בשליטתינו (גם אם באופן מוגבל). לכן יש מקרים שבהם נרצה לנטרל את ההתייחסות כהוצאה או הכנסה. לשם כך יש בפיננדה שני סוגי ענף נוספים.

סוג הענף "חיסכון" מתייחס לכל הפעולות שלנו שקשורות לחיסכון – הפקדה לחיסכון ומשיכה מחיסכון. התייחסות ייחודית זו לכספי חיסכון מאפשרת לנו להבין כמה כסף הפרשנו לחיסכון, להציב יעדים לחיסכון ולעקוב אחריהם בקלות. סוג הענף האחרון נותן לנו מענה לכל יתר הפעולות ונקרא "העברה". אם לא קיבלנו כסף מגורם חיצוני (הכנסה), לא הוצאנו את הכסף לגורם חיצוני (הוצאה) והכסף לא קשור בחיסכון, אז מדובר בכסף שהיה שלנו ונשאר שלנו ורק העברנו אותו. קחו לדוגמה מצב בו אתם מעבירים סכום כסף מחשבון בנק אחד לשני כדי להימנע ממינוס מתקרב. זוהי דוגמה פשוטה שקל להבין, אבל גם כשאנחנו רוכשים מט"ח מדובר בפעולה של העברה, שכן ההוצאה תבוא בהמשך. כלומר כאשר רכשנו את המט"ח המרנו את הכסף שלנו למטבע אחר, אבל הכסף היה ונשאר שלנו (ואם שלמנו עמלה על הפעולה הרי שהעמלה היא הוצאה בפני עצמה). כשכבר יצאנו עם המט"ח לחו"ל ואנחנו מבזבזים את הכסף, אז זהו השלב שבו מדובר בהוצאה.

הבנה של ארבעת סוגי הענפים הנ"ל תוביל לשימוש נכון בסיווגים כך שהמידע שיוצג לכם בפיננדה יהיה מדוייק וייתן לכם תמונת מצב אמיתית ומלאה של מצבכם הפיננסי. נמשיך ונרחיב על נושא הסיווגים בבלוג זה.